L.dz.1763/MPORIA/2025                                                                                       

Kraków, 7 października 2025 r. 

 

OPINIA nr ZR 318

Zespołu Rzeczoznawców
przy Radzie Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów RP

 

Treść pytania:

Jak należy klasyfikować obiekt kontenerowy będący automatem do przechowywania. Obiekt ten będzie posiadać formę kontenera, jednakże stanowić będzie całkowicie zautomatyzowane urządzenie służące przechowywaniu. W Prawie Budowlanym rozgranicza się w art. 29 tymczasowe obiekty budowlane od automatów służących do wykonywania innego rodzaju usług o wys. do 3m włącznie w związku z tym, pomimo spełnienia wymogu obiektu budowlanego niepołączonego trwale z gruntem (obiektu kontenerowego) czy może być traktowany inaczej tzn. wyłącznie jako automat służący do wykonywania innego rodzaju usług o wys. do 3m włącznie. Ma to swoje odniesienie właśnie w przytoczonym art. 29 ust 2, gdzie obiekty takie nie wymagają decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia. W związku z tym, czy niezależnie od osobnych przepisów zawartych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zakazujących budowy obiektów tymczasowych, taki automat może zostać postawiony bez konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia.

W odniesieniu do definicji z art. 3 pkt 5 Prawa Budowlanego:

„tymczasowy obiekt budowlany - należy przez to rozumieć obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe, przenośne wolno stojące maszty antenowe;

 

Z kolei w odniesieniu do art. 29 pkt 2 „Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa:

28) bankomatów, biletomatów, wpłatomatów, automatów sprzedających, automatów przechowujących przesyłki lub automatów służących do wykonywania innego rodzaju usług o wysokości do 3 m włącznie:

 

Dodatkowo proszę o wyjaśnienie kwestii możliwości postawienia takiego automatu na istniejącym budynku np. płycie otwartego parkingu naziemnego. Czy w takim przypadku konieczne jest uzyskanie decyzji o zmianie sposobu użytkowania obiektu lub jego części?

 

Podstawa prawna:

[1]  

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 marca 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo budowlane (Dz.U. 2025 poz. 418, 1080).

 

Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:

(…)

5) tymczasowym obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe, przenośne wolno stojące maszty antenowe;

(…)

Art. 29. Ust. 1. Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa:

(…)

7) tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce – w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu;

(…)

Art. 29. Ust. 2. Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa:

(…)

28) bankomatów, biletomatów, wpłatomatów, automatów sprzedających, automatów przechowujących przesyłki lub automatów służących do wykonywania innego rodzaju usług o wysokości do 3 m włącznie;

 

[2]

Obwieszczenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2022 poz. 1225), Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 27 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2023 poz. 2442), Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 27 marca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2024 poz. 474), Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 9 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2024 poz. 726).

 

§ 22. Ust. 1. Na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji.

Ust. 2. Miejscami, o których mowa w ust. 1, mogą być:

(…)

3) utwardzone place do ustawiania kontenerów z zamykanymi otworami wrzutowymi;

4) utwardzone place z nadziemnymi otworami wrzutowymi i podziemnymi lub częściowo podziemnymi kontenerami.

 

Opinia Zespołu Rzeczoznawców przy MPOIA RP:

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czy automat do przechowywania (o wysokości nieprzekraczającej 3 metrów) można nazwać obiektem kontenerowym. W przepisach brak jest definicji obiektu kontenerowego.

W ustawie Prawo Budowlane [1] mowa jest o:

- obiekcie kontenerowym jako tymczasowym obiekcie budowlanym - Art. 3. p. 5);

- kontenerze technicznym dla przenośnego wolno stojącego masztu antenowego - Art. 3. p. 5a);

- kontenerowych stacjach transformatorowych - Art. 29. Ust. 1. p. 3);

- suszarniach kontenerowych o powierzchni zabudowy do 21 m2 - Art. 29. Ust. 2. p. 1) pp. b);

- obiektach kontenerowych jako poligonowych obiektach budowlanych, lokalizowanych na terenach zamkniętych - Art. 29. Ust. 2. p. 24);

- obiektach kontenerowych wraz z instalacjami i przyłączami oraz związanych z nimi sieciami: a) elektroenergetycznymi, b) wodociągowymi, c) kanalizacji sanitarnej, d) cieplnymi, e) wodorowymi – lokalizowanych na terenach zamkniętych wyznaczonych decyzją Ministra Obrony Narodowej - Art. 29. ust. 2. p. 29);

Z kolei w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury Warunki Techniczne [2] mowa jest o kontenerach jako o pojemnikach służących do czasowego gromadzenia odpadów stałych.

 

Bazując na powyższych przepisach powszechnie uważa się, że kontener jest obiektem posiadający niewielką kubaturę, służącym do obsługi infrastruktury (z dostępem obsługi lub bez dostępu), na zapleczu budowy służy jako niewielki magazyn, szatnia czy umywalnia, albo jest wielkogabarytowym pojemnikiem do czasowego gromadzenia odpadów stałych.

 

Wnioski:

Jak wynika z treści pytania przedmiotowy automat do przechowywania przede wszystkim jest automatycznym urządzeniem i dlatego powinien być definiowany jako „całkowicie zautomatyzowane urządzenie służące przechowywaniu”. Zgodnie z powyższymi przepisami jest wymienionym w Prawie Budowlanym [1] Art. 29. Ust. 2. p. 28)  „automatem służącym do wykonywania innego rodzaju usług o wysokości do 3 m włącznie” i zgodnie z tym artykułem nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30.  

Postawienie przedmiotowego automatu na istniejącym budynku np. na płycie otwartego parkingu naziemnego nie zmienia zamierzonego sposobu użytkowania tego parkingu, pozwalając na dalsze bezpieczne użytkowanie parkingu zgodne z dotychczasowym sposobem użytkowania, a zatem nie wymaga uzyskania decyzji o zmianie sposobu użytkowania tego parkingu.

Równocześnie należy sprawdzić, czy postawienie automatu jw. nie narusza ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i ew. innych aktów prawa miejscowego.

 

(KS)

 

 

arch. Wojciech Dobrzański

Koordynator Zespołu Rzeczoznawców

przy Radzie Małopolskiej Okręgowej IARP

 

arch. Marek Kaszyński

Przewodniczący Rady 

Małopolskiej Okręgowej IARP

 


Niniejszy dokument nie stanowi oficjalnej wykładni przepisów prawa i nie może być stosowany jako podstawa prawna do rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach. Opinie i propozycje zawarte w stanowiskach Małopolskiej Okręgowej Izby Architektów RP należy traktować jako materiał pomocniczy.

Uwaga: Niniejsza opinia jest zgodna z obowiązującymi przepisami na czas jej sporządzenia.