- Szczegóły
- INFORMACJE INNE
Zaproszenie na spektakl
MUSICAL KLENCZON – POEMAT ROCKOWY
Z Markiem Piekarczykiem - w roli K. Klenczona.
Scenariusz reżyseria Katarzyna Cygan
LANCKORONA, SOBOTA 25 WRZEŚNIA 2021 r., godz. 19.00
WSTĘP WOLNY
MUSICAL KLENCZON – POEMAT ROCKOWY
Premiera odbyła się w Sopocie 28 kwietnia 2012. Teatr „Off De Bicz”. Spektakl grany również w Operze Leśnej w Sopocie, Teatrze Miejskim w Gdyni, na scenie St. Wyspiańskiego PWST w Krakowie, Sali Kongresowej AR w Lublinie, w Szczytnie – w rocznicę śmierci Krzysztofa Klenczona na Międzynarodowym Festiwalu K. Klenczona w Pułtusku, na Festiwalu Art.- Park w Warszawie (około 1500 widzów), Kwidzynie, Juracie, Tarnowie, w Przemyślu podczas „Wincjentady” (ponad 8.000 widzów!) i na wielu innych polskich scenach.
- Scenariusz, reżyseria: Katarzyna Cygan
- Kierownictwo muzyczne: Hubert Świątek / Roman Jońca
- Produkcja: Fundacja BONA Katarzyna Cygan, Anna Dauksza-Wołkowicz
- w roli Krzysztofa Klenczona: MAREK PIEKARCZYK
Kilka słów o spektaklu:
Zapraszamy na multimedialną podróż musicalową. Spektakl jest opowieścią o miłości na podstawie wspomnień żony Krzysztofa Klenczona, Alicji „Bibi”. Jest to historia miłości prawdziwej i na zawsze, życia w trudnych latach i dokonania wyborów, które w podsumowaniu ukazują postać, nie tylko artysty lecz człowieka o mocnym kręgosłupie moralnym, przyjaciela, ojca, męża, a także syna żołnierza AK, ukrywającego się do 1954 roku – pana Czesława Klenczona. Historia rozpoczyna się w Sopocie na początku lat 60-tych. Morze, plaża i miejsca legendy jak Grand Hotel, Spatif itd.
W spektaklu wykorzystane są wizualizacje filmowe i fotograficzne przygotowane przez mistrzów sopockiej fotografii, specjalnie do scenariusza.
OBSADA:
- Marek Piekarczyk - „Krzysztof”
- Katarzyna Cygan - „Bibi”
- Barbara Janyga
- Yanoosh Baran
- Kinga Kutrzuba
- Zespół muzyczny pod kierownictwem Romana Jońcy
INFO: fb Klenczon – poemat rockowy
CIEKAWOSTKI Z PRASY:
Port Kultury: 28.04.2012 r. Piotr Wyszomirski "(...) Spektakl przyciągnął uwagę odbiorców – przed wejściem miały miejsce dantejskie sceny, prawie jak przed koncertem Rolling Stonesów w Warszawie, ale i tak nie starczyło miejsca dla wszystkich.”
RECENZJE:
Andrzej Stanisławski - Trójmiasto.pl
"Kasia Cygan, Ania Dauksza-Wołkowicz i Marek Piekarczyk przypomnieli polskiego Johna Lennona. „Klenczon” w Operze Leśnej. Kim był Krzysztof Klenczon, to pytanie raczej retoryczne. Zwłaszcza w Sopocie. Piosenkarz i kompozytor, lider grupy Czerwone Gitary powrócił ostatnio na trójmiejskie sceny. Tym razem jako bohater poematu rockowego. Krzysztof Klenczon i jego Czerwone Gitary - najsłynniejszy polski zespół rockandrollowy lat 60. XX wieku - ściśle związani są z Sopotem. Tutaj, w roku 1965 po raz pierwszy zagrali w legendarnym klubie „Non-Stop”. Trzy lata później, również w Sopocie, wystąpili na VII Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Operze Leśnej. To ich piosenki zrewolucjonizowały polską scenę muzyczną tamtego czasu. Jako jedna z niewielu polskich grup zyskali autentyczną popularność poza granicami naszego kraju. W styczniu 1969 roku w Cannes zespół otrzymał trofeum „Midem” - na tym festiwalu, taką samą nagrodę dostali również Beatlesi. Pamięć o Klenczonie postanowili przywrócić artyści współcześni: Kasia Cygan, Ania Dauksza-Wołkowicz i lider heavy metalowej formacji TSA, Marek Piekarczyk. 28 kwietnia 2012 roku, na scenie teatru OFF de BICZ w Sopocie, w ich wykonaniu miała miejsce premiera widowiska „Klenczon.
Poemat rockowy”. Było to znakomite przedstawienie multimedialne, gdzie przy pomocy bardzo prostych środków artystycznych i nader skromnej scenografii przypomniano piosenki nieżyjącego geniusza muzyki rockowej. Przedstawienie okraszone było wspomnieniami żony artysty, Alicji (Bibi) Klenczon, oraz pokazem zdjęć, jakie po polskim Johnie Lennonie pozostały, oraz projekcji zdjęć wykonanych na potrzeby spektaklu przez grupę sopockich fotografów . Premierowy spektakl, gorąco przyjęty przez publiczność, zachęcił realizatora do jego powtórzenia i poszerzenia. 5 sierpnia „Klenczon. Poemat rockowy” został wystawiony w sali PFK Sopot na terenie Opery Leśnej, co zapewniło więcej przestrzeni dla artystów. Grupa wystąpiła w składzie poszerzonym o Justynę Baran i Yanoosha Janusza Barana. Było lirycznie i spontanicznie. Tańczyli artyści i tańczyła i śpiewała również publiczność. Utwór „Natalie, piękniejszy świat” w wykonaniu Marka Piekarczyka, który kojarzony jest raczej z ciężkim uderzeniem, zabrzmiał niezwykle poetycko. Wzruszał On również interpretacją piosenek ”Wiosenna miłość”, która ubrana w kraciastą sukienkę nawiedza K.K. na łożu śmierci i wykonaniem utworu „Niebieskooka” przed którym podobno bardzo się bronił. Z kolei „Pluszowe niedźwiadki” zostały nagrodzone gromkim śmiechem i burzą oklasków ”a Uchwyć wiatr” w akustycznej wersji, wykonany przez trzy wokalistki, zabrzmiał soulowo poruszając piękną harmonią. Jeden z największych hitów Klenczona „10 w skali Beauforta” brawurowo wykonała pomysłodawczyni i reżyser spektaklu, Kasia Cygan. Nowe aranżacje utworów ,w propozycji Huberta Świątka, były świeże i dostosowane do wizji reżysera spektaklu i jego scenariusza. Wysoki poziom prezentował cały zespół muzyczny złożony z czołowych jazzowych muzyków trójmiejskich.
Kolejny koncert poświęcony Klenczonowi odbędzie się 16 września br. w Teatrze Miejskim w Gdyni. Jak zapowiada Kasia Cygan tym razem na scenie pojawi się również Alicja (Bibi) Klenczon. Będą także nowe propozycje. W projekcjach multimedialnych, już nie tylko pod postacią zdjęć, ale również w krótkich filmikach, po kultowych miejscach Sopotu oprowadza widzów grupa zabawnych kloszardów. Jest zatem spektakl promocją Sopotu i Jego wizytówką. Spektakl pokazany dwukrotnie w Sopocie nie jest dziełem skończonym. Z każdym występem rozwija się i wzbogaca o coraz to nowe elementy, prezentujące zarówno twórczość jak życie prywatne Krzysztofa Klenczona. Ciekawe jak ten sopocko-krakowski projekt zostanie odebrany przez publiczność w innych miastach, ponieważ jak się dowiedziałem, po ostatnim trójmiejskim spektaklu 16 września w Gdyni, artyści planują kolejne występy w największych miastach Polski. Obserwując profesjonalizm artystów i dojrzewanie spektaklu przewiduję sukces zaprezentowania go w innych miastach."
Port Kultury, 28 kwietnia 2012 r., Piotr Wyszomirski
"Świetny pomysł miały Katarzyna Cygan i Anna Dauksza Wołkowicz, dwie byłe solistki Teatru Muzycznego w Gdyni. Postanowiły trochę odkurzyć postać Krzysztofa Klenczona, tragicznie zmarłego 31 lat temu polskiego muzyka i wokalisty. Scenariusz napisała dzisiejsza krakowianka, a „Klenczon" to jej i Anny Daukszy trzeci projekt po „Pocztówce z Krakowa” w Sopockiej Scenie Off de BICZ i koncertach „ Kolęda Nocka” w Sopocie. (...) „Klenczon. Poemat rockowy” to coś więcej niż składanka nowych aranżacji przebojów lidera Trzech Koron. Ambicją autorek było przywołanie klimatu lat minionych i stworzenie portretu Wielkiego Artysty. To pierwsze się udało – solistki i dziewczęta z chórku strojami przywołują lata 60. i 70. W roli Klenczona występuje dobrze pamiętający te czasy Marek Piekarczyk – na co dzień rockendrolowiec pełną gębą, a wczoraj także w bardzo rockendrolowej formie (dla niektórych nawet trochę za bardzo rockendrolowej). Usłyszeliśmy kilkanaście piosenek w zupełnie nowych, czasami nie do poznania, pomysłowych aranżacjach autorstwa gdańskiego muzyka Huberta Świątka.
Trójmiasto.pl, 28 kwietnia 2012 r., Łukasz Rudziński
"Najjaśniejszym wokalnie punktem spektaklu "Klenczon - poemat rockowy" była Katarzyna Cygan. Lider TSA, Marek Piekarczyk, uprawomocnił człon "rockowy" w nazwie spektaklu z piosenkami Krzysztofa Klenczona. Raz jako liryczne, spokojne utwory, innym razem ostrzej, w pełnych energii rockowych kompozycjach można posłuchać w Off de BICZ twórczości Krzysztofa Klenczona. Jego muzyka posłużyła za temat wieczoru "Klenczon - poemat rockowy". To świeże spojrzenie na muzykę z lat 60. i 70. XX wieku. To różnorodne muzycznie trio sięgnęło po repertuar z różnych okresów twórczości Klenczona, przypominając nieco zapomniane, niesłusznie, piosenki (m.in. "Muzyka z tamtej strony dnia", "Wiosenna miłość") oraz jego najsłynniejsze przeboje ("10 w skali Beauforta", "Taka jak ty", "Jesień idzie przez park", "Biały krzyż"). Ten dynamiczny (dzięki zmianom wykonawcy po każdej piosence), różnorodny spektakl jest ciekawą retrospektywą twórczości Krzysztofa Klenczona, wykonywaną na trzy głosy. To ożywczy powiew retro, który dzięki aranżacji Huberta Świątka i pracy solistów, nie pachnie formaliną."
Piosenki:
- Taka jak Ty – (współautor W. Korda) tekst GRAŃ
- Historia pewnej znajomości – Kosela Niebieskooka, muz. KLEJNE, tekst R .Sadowski
- Wiosenna miłość – tekst Jan Gawęcki
- Daleka Rzeko – M. Gaszyński
- Ty albo więcej nic – M. Gaszyński Moda i miłość
- Nie przejdziemy do historii – A. Kuryło
- My z XX wieku – J. Krynicz (Kondratowicz)
- Uchwyć wiatr – J. Świąć Cygan – K. Klenczon
- Natalii – J. Kondratowicz
- 10 w skali Bouforta – J. Kondratowicz
- Polesia Czar-muz i tekst – J. A. Kostecki
- Kwiaty we włosach – J. Krynicz (Kondratowicz)
- Rok z kapryśną dziewczyna – J. Kondratowicz
- Jesień idzie przez park – M. Gaszyński i B. Lebl
- Wróćmy nad jeziora – J. Świąć
Kasia Cygan:
Rozpoczynałam przygodę ze sceną w Gdyni, w Studio Wokalno-Aktorskim im D. Baduszkowej, przy Teatrze Muzycznym /po dwóch latach – egzamin eksternistyczny/ i jako solistka spędziłam w tym teatrze ponad 15 lat. Grałam wspaniałe role musicalowe (Eponina w Nędznikach, Polly w „Operze za 3 grosze”, córkę – w „Skrzypku na dachu”, Królewnę Różyczkę w ”Ja kocham Rózię”, i wiele innych ról, większość w reżyserii Jerzego Gruzy; Pracowałam w tym teatrze również jako jego asystentka przy kilku spektaklach i reżyserowałam pod jego opieką artystyczną swój pierwszy spektakl muzyczny – „Nie płacz kiedy odjadę” w teatrze, a w II pr. TVP spektakl „Pod Papugami”. Grałam również w kilku filmach np. Królewna Angelika w serialu „Pierścień i Róża” J Gruzy. Po czasach gdyńskich - była Warszawa /Operetka/ a tu role: Ania – w musicalu „Ania z Zielonego Wzgórza” , Halinka – w „Sztukmistrzu z Lublina” w reż. Jana Szurmieja. Następne lata – to Kraków i realizacja projektów autorskich, pod szyldem Teatru Muzy, gdzie sama reżyseruję i gram. Moje najważniejsze realizacje to spektakle: „Klenczon Poemat rockowy”- z M Piekarczykiem – (premiera w Sopockim teatrze w Off de Bicz), i „Szpilki – piosenki mojego taty”. Spektakle wystawiane były w wielu miastach Polski i zagranicą. Ciekawym doświadczeniem w Krakowie, było prowadzenie przeze mnie Sceny w Kamieniołomie, na Podgórzu, gdzie zapraszałam wielu artystów i sama oczywiście śpiewałam. W Krakowie również, reżyserowałam kilka wielkich koncertów charytatywnych z plejadą polskich gwiazd – dwa odbyły się w Filharmonii Krakowskiej. W Radio Kraków – realizowałam projekt koncertowy pt. Gałązka Oliwna. Nagrałam 3 płyty. Właśnie wychodzi czwarta pt. „Serce w ogrodzie swoim”. Śpiewałam repertuar musicalowy, jazzowy, a obecnie – piosenki autorskie.
Dziś, moje życie już tak nie pędzi. I choć zamierzam wciąż śpiewać i grać swoje spektakle – trochę zwalniam… Związałam się z Lanckoroną, i życiem pośród wzgórz, łąk, aniołów i stworzę tu maleńką „Scenę Na dolinie”, /jesteśmy w trakcie tworzenia/. A kilka wydarzeń już się odbyło.