12 luty 2015 - Spotkanie przedstawicieli MPOIA z Władzami Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej.
Ze strony Wydziału Architektury PK udział wzięli:
Prodziekan: dr hab. inż. arch. Anna Agata Kantarek prof. PK
Prodziekan : dr inż. arch. Rafał Zawisza
Ze strony MPOIA, w spotkaniu udział wzięło 16 egzaminatorów, w tym: Przewodniczący Rady
arch. Marek Tarko, oraz Wiceprzewodniczący Rady i koordynator Zespołu ds. Kształcenia
arch. Witold Zieliński.
W pierwszej części spotkania, przedstawiciele Izby Architektów przedstawili swoje spostrzeżenia i uwagi dotyczące egzaminów inżynierskich (studia I stopnia) i obrony prac magisterskich (studia II stopnia).
W zakresie udziału przedstawicieli Izby Architektów w egzaminach i obronach, zdecydowanie przeważały pozytywne opinie. Zwrócono uwagę na konieczność podpisania szczegółowego porozumienia określającego rolę egzaminatorów zewnętrznych, ich uprawnienia jako członków komisji egzaminacyjnych.
W tym celu zaproponowano powołanie zespołu roboczego składającego się z przedstawicieli Uczelni i MPOIA w celu ustalenia szczegółowych zasad.
Głównie uwagi egzaminatorów zewnętrznych dotyczyły:
- Braku właściwej „oprawy” obrony (nie zawsze właściwa prezentacja plansz, zbyt krótki czas na zapoznanie się z przedstawiona pracą, pośpiech organizacyjny, itd.)
- Łączenia obrony dyplomu z egzaminem końcowym ze studiów. Wiele propozycji dotyczyło rozdzielenia tych egzaminów.
- Niezauważalnej często różnicy pomiędzy pracą dyplomową po I stopniu od pracy dyplomowej po II stopniu studiów (podobne zakresy i kubatury obiektów, większość egzaminatorów postulowała wyraźne ukierunkowanie na stronę techniczna pracy dyplomowej po studiach I stopiona).
- Różne traktowania uprawnień egzaminatorów zewnętrznych przez poszczególne komisje egzaminacyjne (brak szczegółowych ustaleń w tym zakresie)
Dyskusja dotyczyła szerokiego zakresu spraw. Od egzaminów wstępnych, poprzez program nauczania i praktyki zawodowe, po zagadnienia merytoryczne i organizacyjne prac dyplomowych. Dyskusja obejmowała następujące problemy:
- Czy w przypadku architektury, dwustopniowy system nauczania jest właściwy.
- W jakim kierunku powinny przygotowywać studia architektoniczne. Czy w kierunku rzemiosła, wiedzy i umiejętności technicznych, czy główny nacisk powinien być położony na kształtowanie postaw twórczych, zakładając iż w toku praktyki zawodowej, architekt uzupełni wiedzą organizacyjno-techniczną i prawną.
- Celowość rozróżnienia stopni kształcenia, w ramach programu nauczania. Zaproponowano, aby:
- pierwszy stopień – inżynierski, przygotowywał pod względem wiedzy technicznej i organizacyjnej procesu inwestycyjnego. W zakresie projektowym powinien dotyczyć obiektów o mniejszej skali,
w powiązaniu z merytorycznym zakresem uprawnień ograniczonych;
- drugi stopień – magisterski, byłby etapem przygotowującym do pełnych wyzwań twórczych architekta. - Cel nauczania na Wydziale Architektury. Wg. uczestników spotkania, najważniejszym celem nauczania powinno być opanowanie sztuki projektowania, czyli zdolności do określenia zadania, analizowania uwarunkowań i świadomego podejmowaniu decyzji twórczych. W powiązaniu z nauką koordynacji pracy zespołowej, w tym interdyscyplinarnej.
- Wnioskowano rozważenie systemu organizacji studiów w taki sposób, aby nauka projektowania nie przebiegała pod okiem jednego prowadzącego lub w ramach tej samej Katedry.
- Organizacja egzaminów. Dyskutowano nad koncepcją rozdzielenia egzaminu od obrony pracy dyplomowej. Wg. tej koncepcji, egzamin miałby formę testu i odbywał by się w innym terminie niż obrona. Wnioskowano również o ograniczenie liczby prac podczas jednego egzaminu dyplomowego (do maks. 10 prac).
- Zakres pracy dyplomowej oraz standardy egzaminu. Zaproponowano wprowadzenie wymogu przedstawienia w formie szkicowej koncepcyjną drogę dochodzenia autora do rozstrzygnięć projektowych.
- W jakim zakresie możliwy jest udział Izby Architektów w przygotowywaniu pytań egzaminacyjnych.
- Sugerowano wprowadzenie zasady wcześniejszego przesyłania do egzaminatorów plików z pracami będącymi przedmiotem egzaminu, w celu przygotowania się do swojej funkcji.
- Celowość i możliwości organizacyjne opracowywania dyplomów jako pracy zespołowej.
- Praktyki studenckie. Dyskutowano nad standardem praktyk zawodowych, współpracą z MPOIA w zakresie koordynacji lub nadzoru nad przebiegiem praktyk. Dyskutowano nad koncepcją ulokowania praktyki zawodowej, w wymiarze minimum 6 miesięcy, po pierwszym stopniu studiów.
MPOIA zaproponowała Władzom Uczelni wydelegowanie swoich przedstawicieli do następujących stałych zespołów roboczych działających przy Radzie MpOIA:
a/ Zespołu ds. Legislacji
b/ Zespołu ds. Kształcenia
c/ Zespołu ds. Warunków Wykonywania Zawodu
d/ Zespołu Rzeczoznawców
Przewodniczący MPOIA zaproponował również przedstawicielom Kół naukowych przy WA PK współpracę przy Warsztacie Architekta oraz stronie MPOIA.